دنیایاقتصاد : اخیرا عبارتی با عنوان «آیندهفروشی» در مباحث سیاستگذاری مطرح شده، مبنی بر اینکه دولت میخواهد از جیب نسلهای آینده برای منافع خود خرج کند. بررسیها نشان میدهد در ۵ دهه اخیر اکثر اقتصادهای توسعهیافته توانستهاند با بهرهگیری از ابزارهایی نظیر اوراق قرضه دولتی، از درآمدهای آینده برای تامین کسری منابع بهره ببرند و در ادبیات اقتصادی، موضوعی با عنوان «آیندهفروشی» بیمعنی است. حتی استفاده از اوراق دولتی بلندمدت، باعث هموارسازی درآمدهای دولت در زمانهای مختلف شده و زمینه را برای حذف ناترازیها فراهم کرده است. در ایران اگرچه بعضا انتشار اوراق دولتی بر مبنای کالای ارزشمند و قابلمشاهده تعریف شده است اما کارکردی مشابه اوراق قرضه دولتی کشورهای توسعه یافته دارد. در حالی که راهکار جایگزین، استقراض از منابع بانک مرکزی و در نتیجه افزایش نرخ تورم است. بالا رفتن نرخ تورم به معنی آن است که بخش قابلتوجهی از منابع از جیب کمدرآمدها برداشته میشود. بنابراین استفاده از منابع آینده راهکاری است که بهترین جایگزین برداشت از جیب مردم است.
