با مطرح شدن طرح فروش اوراق نفتی توسط دولت در روزهای اخیر، برخی از صاحبنظران انتقادات مختلفی را به سیاستهای اقتصادی دولت وارد کردهاند. «آینده فروشی» کلید واژه ساختگی است که درخصوص طرح انتشار اوراق از سوی دولت مطرح میشود، کارشناسان نقدهایی به چگونگی اجرای این طرح و رویکرد اقتصادی این برنامه وارد کردهاند.اقتصاددانان مخالف عنوان میکنند فروش اوراق برای دولت بدهی بزرگی ایجاد خواهد کرد و در سالهای آینده باید بخش عمدهای از درآمد کشور بابت سود به خریداران اوراق پرداخت شود. برخی تحلیلگران، تامین کسری بودجه به وسیله اوراق را کاری خطرناک خواندهاند. از زاویه دید مخالفان، فروش اوراق بهمنظور پوشش هزینههای جاری، درواقع بهبود وضعیت کنونی به قیمت وخیم شدن اوضاع اقتصادی در آینده است. از این رو روش انتشار اوراق بهمنظور تامین کسری بودجه میتواند نوعی آیندهفروشی تلقی شود. این درحالی است که راهکار جایگزین دولت برای تامین کسری بودجه، استقراض از بانکمرکزی است که نتیجهای جز تورم ندارد. در حقیقت تورم، بدترین نوع آینده فروشی است و ضرر آن بالاتر از هر راهکار جایگزینی است. سوال مشخص این است که در صورت عدم انتشار اوراق، دولت چه راهکار جایگزینی خواهد داشت؟
